Новости Екатеринбурга

Разозленные жители Свердловской области не могут вылететь на отдых в Турцию из аэропорта Кольцово.

Разозленные жители Свердловской области не могут вылететь на отдых в Турцию из аэропорта Кольцово.

В аэропорту Кольцово вылет рейса в Анталью уже задерживается более 12 часов. В зале ожидания скопилось множество раздражённых пассажиров. По информации с онлайн-табло, самолёт рейса ZF-1041 должен был отправиться на турецкий курорт в 3:35, но вылет перенесли на 16:00 8 октября.
В Екатеринбурге злоумышленники заливают автомобили кислотой.

В Екатеринбурге злоумышленники заливают автомобили кислотой.

Жители дома на улице Парниковой, 8 столкнулись с неприятной ситуацией — во дворе несколько автомобилей были повреждены кислотой. Владельцы автомобилей с ужасом обнаружили следы химического воздействия на дверях и кузове своих машин.
В аварии под Екатеринбургом погиб ребенок, катавшийся на питбайке, который ему подарили бабушка с дедушкой.

В аварии под Екатеринбургом погиб ребенок, катавшийся на питбайке, который ему подарили бабушка с дедушкой.

В ДТП под Екатеринбургом погиб 14-летний подросток, который на питбайке, подаренном бабушкой и дедушкой, ехал по дороге. Инцидент произошел 7 октября в посёлке Ключевск, недалеко от Берёзовского, когда его сбил грузовик.
German filmmaker Ulrich Köhler’s *Gavagai* plays with its title, centering on the theme of misunderstanding. The term "Gavagai," a coined phrase introduced by philosopher Willard Van Orman Quine, examines the challenge of translating a word—or, in this film's case, a situation—that can be perceived in various ways by different characters. Here, the focus is on an interaction between a hotel security guard and the film’s lead actor, Nourou (Jean-Christophe Folly), a Black man who is being honored at the Berlin Film Festival.

The director navigates a meta-narrative, portraying the on-set romance and conflicts between co-stars during the shooting and subsequent premiere of a contemporary adaptation of *Medea*. Köhler, similar to the title of his film, refrains from clarifying the story's meaning. He draws from the racial tensions prevalent in today's society, reflecting our collective moral ambiguities.

Nourou interacts with his white co-star, Maja (Maren Eggert), as they engage in a complex dynamic throughout the film. Maja becomes protective of her former partner in the aftermath of a security incident, initiating a series of escalating tensions between them. She possesses enough anger for both parties. Unable to move past the incident, Maja resolves to see the guard removed, much to Nourou’s annoyance. While Nourou seeks to progress in their relationship, Maja remains fixated on this mission.

Köhler’s film is rife with moral ambiguities, yet the director appears more focused on depiction than resolution. He does not aim to guide his audience toward a "correct" course of action. Instead, he presents a scenario and invites viewers to react. Would we feel indignant? Would we permit Nourou to manage the situation as he sees fit? And what role do love or desire play in a circumstance steeped in moral uncertainty?

Folly delivers an exceptional performance in his pivotal role. His expressions remain composed, navigating the story with emotional fluidity. While he conveys disappointment with a subdued smile and joy with a bright grin, there is a steady stoicism in his presence. He has faced similar challenges before with both the security guard and Maja. His affection for her surpasses any other emotion.

*Gavagai* shifts its focus to the film within the film—a reinterpreted *Medea* set in Senegal, ending in a distinctly French manner rather than Euripides' original conclusion. This film is crafted by a white woman (mirroring many contemporary European directors) who demands intense emotion from her stars, offers little to her Black extras, and approaches reporters with an intriguing sense of entitlement to narrate whichever stories she chooses.

Köhler weaves a tapestry of commentary throughout his feature, utilizing four languages and meta storytelling. His reluctance to provide clarity for these characters serves both as a strength and a limitation. It engages the viewer while simultaneously withholding resolution; it raises questions merely to leave them unanswered. Sometimes, a film leads towards the unresolvable. In *Gavagai*, the theme of misinterpretation amid societal tension forms the crux of the narrative, and Köhler declines to delve into anything beyond the racial and moral dilemmas perpetually bubbling beneath the surface.

*Gavagai* made its debut at the 2025 New York Film Festival.

German filmmaker Ulrich Köhler’s *Gavagai* plays with its title, centering on the theme of misunderstanding. The term "Gavagai," a coined phrase introduced by philosopher Willard Van Orman Quine, examines the challenge of translating a word—or, in this film's case, a situation—that can be perceived in various ways by different characters. Here, the focus is on an interaction between a hotel security guard and the film’s lead actor, Nourou (Jean-Christophe Folly), a Black man who is being honored at the Berlin Film Festival. The director navigates a meta-narrative, portraying the on-set romance and conflicts between co-stars during the shooting and subsequent premiere of a contemporary adaptation of *Medea*. Köhler, similar to the title of his film, refrains from clarifying the story's meaning. He draws from the racial tensions prevalent in today's society, reflecting our collective moral ambiguities. Nourou interacts with his white co-star, Maja (Maren Eggert), as they engage in a complex dynamic throughout the film. Maja becomes protective of her former partner in the aftermath of a security incident, initiating a series of escalating tensions between them. She possesses enough anger for both parties. Unable to move past the incident, Maja resolves to see the guard removed, much to Nourou’s annoyance. While Nourou seeks to progress in their relationship, Maja remains fixated on this mission. Köhler’s film is rife with moral ambiguities, yet the director appears more focused on depiction than resolution. He does not aim to guide his audience toward a "correct" course of action. Instead, he presents a scenario and invites viewers to react. Would we feel indignant? Would we permit Nourou to manage the situation as he sees fit? And what role do love or desire play in a circumstance steeped in moral uncertainty? Folly delivers an exceptional performance in his pivotal role. His expressions remain composed, navigating the story with emotional fluidity. While he conveys disappointment with a subdued smile and joy with a bright grin, there is a steady stoicism in his presence. He has faced similar challenges before with both the security guard and Maja. His affection for her surpasses any other emotion. *Gavagai* shifts its focus to the film within the film—a reinterpreted *Medea* set in Senegal, ending in a distinctly French manner rather than Euripides' original conclusion. This film is crafted by a white woman (mirroring many contemporary European directors) who demands intense emotion from her stars, offers little to her Black extras, and approaches reporters with an intriguing sense of entitlement to narrate whichever stories she chooses. Köhler weaves a tapestry of commentary throughout his feature, utilizing four languages and meta storytelling. His reluctance to provide clarity for these characters serves both as a strength and a limitation. It engages the viewer while simultaneously withholding resolution; it raises questions merely to leave them unanswered. Sometimes, a film leads towards the unresolvable. In *Gavagai*, the theme of misinterpretation amid societal tension forms the crux of the narrative, and Köhler declines to delve into anything beyond the racial and moral dilemmas perpetually bubbling beneath the surface. *Gavagai* made its debut at the 2025 New York Film Festival.

Новые трёхсекционные трамваи «Кастор» пока не будут запущены на маршрут №1, соединяющий Академический район и Вторчермет. Об этом информирует Telegram-канал «Екатеринбург Главное».
Таможенные органы Урала уничтожат 4,5 миллиона поддельных крышечек.

Таможенные органы Урала уничтожат 4,5 миллиона поддельных крышечек.

Сотрудники Уральской электронной таможни на этапе декларирования предотвратили ввоз 4,5 миллиона поддельных крышек для бутылок, сообщает пресс-служба Уральского таможенного управления (УТУ).

Сотрудники «Сима-ленда» пожелали Владимиру Путину счастливого дня рождения.

Сотрудники компании «Сима-ленд», принадлежащей бизнесмену Андрею Симановскому, по традиции устроили флешмоб в честь дня рождения президента России Владимира Путина.
В метро Екатеринбурга устанавливаются новые ключевые правила для пассажиров.

В метро Екатеринбурга устанавливаются новые ключевые правила для пассажиров.

Теперь при проведении досмотра в метро нужно включать телефоны, фотоаппараты, ноутбуки и прочие электронные устройства — это обязательное требование нового законодательства.
В ГУ МВД сообщили, в каком месте был обнаружен автомобиль убитого Марата Гайнетдинова.

В ГУ МВД сообщили, в каком месте был обнаружен автомобиль убитого Марата Гайнетдинова.

В ГУ МВД России по Свердловской области сообщили о подробностях задержания сотрудниками уголовного розыска двух жителей региона, подозреваемых в убийстве пропавшего в конце сентября 38-летнего екатеринбуржца Марата Гайнетдинова.
Курьер выяснил, что ему необходимо выплатить 300 тысяч рублей за аренду электровелосипеда.

Курьер выяснил, что ему необходимо выплатить 300 тысяч рублей за аренду электровелосипеда.

Восемнадцатилетний парень из Свердловской области Андрей, который в мае две недели работал курьером в Екатеринбурге, обнаружил, что ему задолжали 300 тысяч рублей за аренду электровелосипеда.
В Екатеринбурге в недавно построенном доме неожиданно начался капитальный ремонт.

В Екатеринбурге в недавно построенном доме неожиданно начался капитальный ремонт.

Жители большого жилого комплекса в Ботаническом районе уже несколько месяцев испытывают неудобства из-за капитального ремонта труб. В доме на улице Юлиуса Фучика, 1, поочередно отключают как горячую, так и холодную воду.
Свердловчанин обнаружил телефон после ДТП и перевел на свой счет почти 50 тысяч рублей.

Свердловчанин обнаружил телефон после ДТП и перевел на свой счет почти 50 тысяч рублей.

В Свердловской области судебное разбирательство ожидает работника дорожной службы, обвиняемого в краже денег с чужого счета с помощью мобильного приложения на телефоне, который он подобрал на дороге.

В Екатеринбурге суд приговорил автоледи-лихачку к лишению свободы в колонии за смертельное наезд на женщину.

Во вторник, 7 октября, Академический районный суд Екатеринбурга вынес приговор жительнице города по уголовному делу о нарушении Правил дорожного движения, которое привело к смерти пешехода, сообщает пресс-служба прокуратуры Свердловской области.
Литературный туризм: путешествие через призму персонажа.

Литературный туризм: путешествие через призму персонажа.

Литературный туризм представляет собой уникальный вид путешествий, при котором люди отправляются не только для осмотра достопримечательностей, но и для того, чтобы найти места, где книги становятся реальностью.
Стало известно, кто стал жертвой ужасного дорожно-транспортного происшествия с трактором на свердловской трассе.

Стало известно, кто стал жертвой ужасного дорожно-транспортного происшествия с трактором на свердловской трассе.

Трактористу, из-за которого погибла молодая семья и их четырехлетняя дочь, предъявили обвинение. Трагическая авария произошла вечером 4 октября под Талицей. Водитель трактора МТЗ-82 выехал на встречную полосу и врезался в Kia Rio.

ЕКБ166 — Новости Екатеринбурга и Свердловской области

ЕКБ166 — это новостной портал о жизни Екатеринбурга и Свердловской области. Мы ежедневно публикуем свежие новости, репортажи, аналитику и интервью о ключевых событиях региона. На сайте вы найдёте материалы о политике, экономике, культуре, спорте, городских проектах и инфраструктуре Екатеринбурга. ЕКБ166 помогает быть в курсе того, что происходит в столице Урала и за её пределами, открывать город с новой стороны и следить за развитием региона вместе с нами.